Future Architecture Publishing School: Medijsko širenje arhitektonskog i prostornog znanja – izdavaštvo kao istraživački alat i pedagoška praksa

17foto: Matija Kralj

U Rijeci se od 25. do 28. kolovoza odvijao program The Publishing School: Pedagogies of Care koji obuhvaća online izložbu i simpozij-radionicu, a okuplja niz hrvatskih i međunarodnih autora/ica iz područja arhitekture, umjetnosti te urbanih i prostornih praksi

U okviru paneuropske platforme Future Architecture i programskog pravca Slatko i slano projekta Rijeka 2020 – Europska prijestolnica kulture te u organizaciji Društva arhitekata Istre (DAI-SAI) u Rijeci se od 25. do 28. kolovoza održao program The Publishing School: Pedagogies of Care (Škola izdavaštva: pedagogije skrbi) koji je obuhvatio online izložbu u nastajanju i simpozij-radionicu. Udružujući niz lokalnih i međunarodnih arhitekata/ica, umjetnika/ca i interdisciplinarnih kolektiva s područja prostornih i urbanih praksi, kroz ovaj program istraživali su se mogući načini učenja i proizvodnje znanja o javnim i urbanim teritorijima korištenjem emancipatornih praksi skrbi. Naglasak je stavljen na kolektivni angažman, eksperimentalno istraživanje i razmjenu znanja izvan službenih institucija, a pritom je izdavaštvo shvaćeno kao alat u istraživačkom, analitičkom i kritičkom procesu koji cilja prema područjima izvan uskih okvira dominantnog znanja i službenih narativa.

6foto: Matija Kralj

Online izložba u nastajanju, koja je i dalje dostupna na linku publishingacts.eu, objedinjuje radove sudionika/ca triju programskih jedinica koje su se pod nazivom Izdavaštvo-akcija (Publishing Acts) održavale u razdoblju od 2017. do 2020. u Puli, Šibeniku i Rijeci. 

Prva Izdavaštvo-akcija bavila se socio-političkim imaginarijima Pule, a rezultirala je publikacijom u sitotisku Pula Documents (2017.) čiji središnji dio čine fikcijske karte na temu razlike između starog i novog grada (Microcities), ekstremne urbane obnove i deindustrijalizacije (Selim Projects), tragova vojne povijesti grada koji se mogu tumačiti kao simboli razdijeljenih teritorija, ali i podijeljenih svakodnevica (Léopold Lambert), te promjena koje je u urbanim strukturama te korištenju grada i njegove okolice uzrokovao turizam (Sofia Dona). Druga Izdavaštvo-akcija promišljala je prošlost, sadašnjost i budućnost Šibenika, a u publikaciji Šibenik Alternating Currents (2018.) nalaze se, između ostaloga, vizualni esej španjolske arhitektice Maite Borjabad López-Pastor o turistifikaciji grada, karta suvremenih modaliteta transformacije karakterističnih industrijsko-vojnih slojeva koji su definirali Šibenik u prošlosti (Soba DAŠ) te serija fotografija-razglednica koje stvaraju alternativne priče o gradu (CARTHA). Treća Izdavaštvo-akcija istraživala je urbani kontekst Rijeke, svega nekoliko mjeseci uoči otvaranja službenog programa Europske prijestolnice kulture. Publikacija u formi novina, Fiume Novare (2019.), u nizu objavljenih priloga nudi drugačije, alternativne vizije budućnosti Rijeke (Andrej Kljun, Tiago Mota Saraiva), ali i subverzivnu analizu europske kulturne politike (Klodiana Millona, Cam Liu), istražujući pritom ambivalentna stanja Rijeke i njezine pozicije „bivanja između“ (Marin Nižić, Petronela Shredlova).

10foto: Matija Kralj

Kustosica izložbe je arhitektica i istraživačica Ana Dana Beroš, koja potpisuje i koncept čitavog programa. „U trenutku ‘socijalnog distanciranja’ u kojem živimo, bilo je iznimno važno održati Školu izdavaštva u Rijeci. Riječ je o školi za život, školi ‘stvarno korisnog znanja’, koja se bavila pedagogijama skrbi – i to online, točnije pomoću radijskog prijenosa emisija uživo putem interneta, te offline, živim susretom živih bića (ljudi, životinja i biljaka) u prostorijama bivšeg skladišnog prostora IVEX-a i urbanim pejzažima grada Rijeke. Stvorili smo, barem privremeno, ‘brižnu zajednicu’ u kojoj su se dijelile vrijednosti poput solidarnosti, usmjerenosti na zajednički proces rada i učenja, slušanje sebe i drugih, dijeljenje resursa i ideja, za razliku od kompetitivnosti, individualizma i hijerarhije koje promiče institucionalno obrazovanje, u želji pokazivanja puta prema stvaranju drukčijeg, brižnijeg društva, ili barem fragmenta utopije solidarnosti“, pojašnjava Ana Dana Beroš.

Na trodnevnom simpoziju-radionici istraživali su se alternativni oblici edukacije, a među sudionicima su bili i članovi i članice istraživačkog laboratorija Un-war Space Lab, čija je osnivačica arhitektica i istraživačica Armina Pilav. „Ovogodišnja Izdavaštvo-akcija na temu pedagogije skrbi, sa sudionicima koji su uspjeli doći u Rijeku, pružila je jedinstvenu i prijeko potrebnu priliku za susret s ‘drugima’ na način koji nudi iskustvo neposrednog, tjelesnog susreta u situaciji koja je obilježena kao rizična. Rizik kontaminacije od ‘drugog’ tijela važan je uvjet. To vas čini još svjesnijima ljudi u vašoj neposrednoj blizini, čak i bliskijima nego u ‘normalnim’ okolnostima. Tijekom ovih 4-5 dana zajedničkog suživota, stvorili smo privremenu zajednicu skrbi koja će, po našem mišljenju, i dalje postojati u drugim oblicima i to je vjerojatno najvažnija stvar koju smo radili u Rijeci“, zaključuju članovi Un-war Space Laba. 

1

2foto: Matija Kralj

Program je svakog jutra započeo performativnom radionicom umjetnice Selme Banich koja je poticala slušanje, imaginaciju i transparentnost kao alate za učenje i stvaranje šire promjene. „Slijedom ideja i političkih koncepata radikalne pedagogije, performativna radionica Pedagogije skrbi usredotočila se na utjelovljenje kao iskustvo i kao kolektivnu transformacijsku akciju. Zasnovane na samoistraživanju, osnaživanju slušanja, mašte i transparentnosti kao alata promjene, naše su jutarnje sesije služile kao somatski ‘uvod’ u praksu i politiku dodira, čulnosti i svjesnosti“, ističe Selma Banich.

13

18foto: Matija Kralj

Svakoga dana u sklopu programa odvijao se i The Radio School, program otvoren za javnost u kojem je britanski umjetnik i dizajner Jack Bardwell, zajedno s Anom Danom Beroš, stvarao live edukativne sadržaje u formi radijske postaje. Live radijske emisije sastojale su se od niza razgovora s prethodnim i trenutnim sudionicima projekta Izdavaštvo-akcija. Tako su talijansko-britanski arhitekti Paolo Emilio Pisano Sabrina Puddu (Institutes of Care), pokretači i voditelji nomadske škole Casting Castaways na mediteranskim otocima koji su služili kao zatvorenički logori, govorili o konceptu „pedagogije stranca“, odnosno pedagoškoj metodi koja uključuje procese dekolonizacije. Španjolski kooperativni arhitektonski ured MONTAJE predstavio je svoje studije slučaja pojedinih ruralnih škola, čije fleksibilne infrastrukture – u međuodnosu s lokalnom poviješću, kulturom i memorijom – otkrivaju latentni utopijski potencijal. TiriLab, inicijativa koja istražuje multikulturalnu baštinu, gastronomiju i specifičnosti ruralnih zajednica, podijelila je pak svoje iskustvo pedagoškog rada sa ženskim kooperativama na sjeveru Grčke, a unutar projekta Mapping the Margins.

Krajem godine, u prosincu 2020., planirano je objavljivanje publikacije koja će, sumirajući znanja i materijale nastale tijekom i nakon riječkog programa The Publishing School, promišljati moguće nove horizonte u kontekstu proizvodnje znanja kroz primjenu dekolonizacijske istraživalačke metodologije te kritičkih praksi vođenih idejom pedagogije skrbi. 

Program The Publishing School: Pedagogies of Care organizira DAI-SAI (Društvo arhitekata Istre) u suradnji s DeltaLabom te u okviru pan-europske arhitektonske platforme Future Architecture

Službena mrežna stranica: publishingacts.eu
Društvene mreže: FacebookInstagram

 

The Publishing School: Pedagogies of Care

Koncepcija:
Ana Dana Beroš

Organizacija:
DAI-SAI (Društvo arhitekata Istre – Società architetti dell’Istria; Ana Dana Beroš, Tihana Nalić i Mauro Sirotnjak), u suradnji s DeltaLabom – Centrom za urbanu tranziciju, arhitekturu i urbanizam pri Sveučilištu u Rijeci i u okviru programskog pravca Slatko i slano projekta Rijeka 2020 – Europska prijestolnica kulture. 

Program je dio platforme Future Architecture, sufinancirane sredstvima programa Kreativna Europa Europske unije i Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske.

glava FAp