Å to arhitektura radi kad ne gradi 2023: “NjemaÄko veleposlanstvo u Sankt Peterburgu (1911. – 1912.) Petera Behrensa”
Posredovanjem Edmunda Schülera, visokog dužnosnika Ministarstva vanjskih poslova, Petera Behrensa poÄetkom 1911. godine pozivaju da predstavi rjeÅ¡enje za novo sjediÅ¡te njemaÄkog veleposlanstva u Sankt Peterburgu. Edmund, unuk arhitekta Augusta Schülera, jednog od uÄenika Karla Friedricha Schinkela, poznavao je i cijenio rad Petera Behrensa, osobito djelovanje njemaÄkog majstora vezano uz AEG. Upravo zahvaljujući Schülerovu pokroviteljstvu – te iste 1911. – Behrens će upoznati Theodora Wieganda, njemaÄkog arheologa kojem će projektirati glasovitu rezidenciju Dahlem.
Realizaciju prestižnog angažmana njemaÄki je majstor izveo u ekstremno kratkom roku. Projekt veleposlanstva u Sankt Peterburgu, razraÄ‘en u samo osam tjedana, odobren je polovinom 1911., a iste je godine položen i kamen temeljac. U prosincu 1912., nedugo nakon narudžbe projekta, zgrada je sveÄano otvorena. Å est dana nakon njemaÄke objave rata Rusiji, 8. kolovoza 1914., bijes ruskog naroda okreće se protiv simbola njemaÄkog Reicha na domaćem tlu: skulpture iznad ulaznog portala u veleposlanstvo, djelo umjetnika Eberhardta Eckea, sruÅ¡ene su i uniÅ¡tene, a zgrada zaposjednuta i opljaÄkana. Nakon samo 18 mjeseci djelovanja, veleposlanstvo je u potpunosti izgubilo svoju izvornu svrhu. Kako Moskva postaje sovjetskom prijestolnicom, zgrada u poÄetku funkcionira kao njemaÄki konzulat (1922. – 1938.) da bi kasnije postala sjediÅ¡tem nekih sovjetskih državnih institucija.
Zahvaljujući najprije promjeni namjene, a potom i dubokim geopolitiÄkim previranjima uzrokovanima Prvim svjetskim ratom, zgrada je iÅ¡Äezla s kritiÄkog horizonta arhitektonske kulture, te postala predmetom iskljuÄivo politiÄke i kulturne pažnje, osobito u njemaÄkom kontekstu, koja se bavila temama monumentalnog i simboliÄkog stila arhitekture kasnog pruskog carstva. Veleposlanstvo će, kao i druga djela takozvane njemaÄke “neoklasicistiÄke†faze s poÄetka dvadesetog stoljeća, mnogima predstavljati svojevrsnu predigru arhitektonskim stilemima Trećeg Reicha. Sve do danas veleposlanstvo – Äije gradiliÅ¡te vodi neko vrijeme sam Ludwig Mies van der Rohe – ostaje jedan od “najzanemarenijih†projekata njemaÄkog arhitekta. U dvije najvažnije studije posvećene njemaÄkom majstoru veleposlanstvo zauzima marginalno i donekle neodreÄ‘eno mjesto, Stanford Anderson ga definira kao “izrazito konvencionalnoâ€, a Alan Windsor kao “nesretan ishod (…) grubog i strogog proÄeljaâ€.
S ovim Älankom, koji je rezultat prve formalne i kompozicijske analize graÄ‘evine, pokuÅ¡at će se iznova promotriti njezine kvalitete te ukazati na odreÄ‘ene inovativne crte koje ovo djelo unosi u cjelokupni Behrensov arhitektonski opus. Prvenstveno treba analizirati odnos mjerila arhitekture i mjerila grada, budući da formalni razlozi koji strukturiraju proÄelje zgrade u Sankt Peterburgu odražavaju snažne dijalektiÄke veze s urbanistiÄkim kontekstom. Teme stila i monumentalnog karaktera zgrada, kojima se njemaÄki arhitekt bavio u suvremenim realizacijama za AEG te u ponekim teorijskim tekstovima, preklapaju se s razmatranjima urbanistiÄkog tipa o formalnim mogućnostima arhitekture u sklopu razvoja modernog velegrada. Kao drugo, zgrada je jasan odraz Behrensova sazrijevanja u pogledu razrade stilema klasiÄne arhitekture, Å¡to predstavlja napredniju fazu vokabulara koji je obilježio njegova ostvarenja iz prethodnoga desetljeća. U tom smislu, uz kuću Wiegand, ovo je djelo pokazatelj jedne promjene registra u Behrensovoj karijeri, koja odaje sazrijevanje jednog bezvremenskog koncepta klasicizma, koji se vjerojatno iskristalizirao tijekom aktivnog promatranja opusa Karla Friedricha Schinkela.
Zgrada se nalazi na Isakijevskoj ploÅ¡Äadi, prostoru kojim dominira Katedrala sv. Izaka. RijeÄ je o prvom velikom monumentalnom trgu koji susrećemo Å¡etnjom po jednoj od tri arterije koje karakteriziraju carski Petrograd: Voznjesjenski prospjekt – zapadnu prometnicu koja kreće od Zaharovljeve palaÄe Admiraliteta, zatim prolazi kroz Äetvrt Gribojedov, u blizini Marinski teatra, gdje se spaja sa željezniÄkim kolodvorom VarÅ¡avski vokzal.
Trg sv. Izaka doživio je brojne transformacije tijekom dva stoljeća svoje povijesti, od kojih se posljednja zbila poÄetkom dvadesetog stoljeća kada mu je proÅ¡iren opseg te povećano mjerilo zgrada koje na nj gledaju. Naime, tih je godina proÅ¡iren i most preko kanala Mojka koji od jednostavne poveznice dviju rijeÄnih obala postaje jedinstven i monumentalan urbani prostor koji povezuje Katedralu s devetnaestostoljetnom palaÄom Marinski. Nakon manjih nedoumica, njemaÄke su vlasti odluÄile zadržati sjediÅ¡te vlastitog diplomatskog predstavniÅ¡tva na ovom mjestu, Äiji novi izgled ukljuÄuje i spomenik Nikoli I u samom srediÅ¡tu trga, sjediÅ¡te Ministarstva druÅ¡tvene imovine (zgrada iz 1850. arhitekta Jefimova) te veliki hotel Astoria, izgraÄ‘en izmeÄ‘u 1910. i 1913. prema projektu Fjodora Ljidvalja, jednog od najznaÄajnijih petrogradskih arhitekata prve polovine dvadesetog stoljeća. U sklopu općeg preureÄ‘enja trga, stara zgrada veleposlanstva je sruÅ¡ena te zapoÄinje na istoj Äestici izgradnja novog, većeg, diplomatskog sjediÅ¡ta.
Behrens se naÅ¡ao pred znaÄajnim arhitektonskim i urbanistiÄkim problemom: novo sjediÅ¡te trebalo je niknuti na Äestici koja u tlocrtu ima oblik nepravilnog trapeza, s jednom dugaÄkom stranicom i dva oÅ¡tra kuta koja gledaju na Trg sv. Izaka, na uglu gdje se spaja s boÄnom ulicom Morska. RijeÄ je o kompliciranoj urbanistiÄkoj situaciji koja predstavlja nemali kompozicijski izazov, i zbog samog tlocrta, i zbog projektiranja proÄelja zgrade prema trgu, Äija se povrÅ¡ina proteže Å¡ezdeset metara u Å¡irinu na predviÄ‘enu visinu graÄ‘evine od 18 metara.
Analizirajući povijesnu kartografiju ovog baltiÄkog grada te uvjete koji karakteriziraju devetnaestostoljetno ureÄ‘enje trga, Äini se da je Behrensova ishodiÅ¡na odluka bila odreći se brida na zavrÅ¡nom dijelu izgraÄ‘enog niza. Ovaj “rezâ€, koji u tlocrtu odgovara blagom uvlaÄenju južnog ruba zgrade, pomalo se doima poput kljuÄne dosjetke, sredstva kojem je Behrens pribjegao kako bi formirao oblik i jezik svoje graÄ‘evine. Upravo mu ta odluka omogućuje da ustroji tlocrt kompleksa te prikaže niz odnosa s urbanim prostorom.
ToÄka gdje poÄinje uzmicanje proÄelja koje gleda na trg odgovara toÄci funkcionalnog odvajanja i arhitektonskog razlikovanja dvaju razliÄitih dijelova zgrade. S jedne strane, tu je monumentalna fasada s tri kata i istaknutom polukolonadom s petnaest razmaka, koja dominira trgom i odražava unutarnji ceremonijalni prostor. S druge je tu sekundarno proÄelje, takoÄ‘er na tri kata, koje se razvija na “pravom†uglu Äestice te duž boÄne ulice Morska, gdje su smjeÅ¡teni uredi i rezidencija veleposlanika. I ovo proÄelje sastoji se od petnaest razmaka, no ovaj put ritmizirano pilastrima, te predstavlja projekciju glavnog proÄelja, svojevrsno stražnje proÄelje. Rezultat je, dakle, boÄni spoj dvaju funkcionalnih organizama (predstavniÅ¡tva i ureda) koji zatvaraju postojeći graÄ‘evinski niz. Unutar Äestice spretno je ustrojeno dvoriÅ¡te trapezoidnog oblika, omeÄ‘eno dvama nižim volumenima, koje krije nepravilnost Äestice, na Å¡to ćemo se uskoro vratiti.
PoÅ¡avÅ¡i od obrisa ruba te posljediÄne dekompozicije proÄelja zgrade, Behrens postiže niz hijerarhijskih odnosa s okolnim urbanim kontekstom, koji svakako zrcale pažnju koju njemaÄki arhitekt posvećuje odnosu arhitekture i urbanistiÄkog konteksta. Behrensov rad mogao bi se objasniti putem perceptivnih studija, Äija je strategija kontrola vizura na zgradu iz nekoliko oÄiÅ¡ta u nazoÄnosti promatraÄa koji prolazi ovim dijelom grada na razliÄite naÄine i pri razliÄitim brzinama.
Zgrada se, naime, prikazuje promatraÄu u nizu sukcesivnih nivoa. Gledano iz smjera Katedrale sv. Izaka, glavno se proÄelje pojavljuje kao perspektivni okvir palaÄe Marinski: kolonada odreÄ‘uje ritam vizualnog tijeka te se prekida toÄno u trenutku kada kadar zatreba arhitektonski okvir. Tek kada se približimo zgradi, ona poprima trodimenzionalnost i poÄinje se prikazivati njezina dubina i materijalnost. Å irina monumentalnog proÄelja, sužena u odnosu na prethodni objekt, stjeÄe na taj naÄin razmjernu autonomiju u odnosu na ostatak kompleksa: dio sekundarnog proÄelja koje gleda prema trgu, usklaÄ‘uje se prema proÄelju susjedne zgrade – bivÅ¡eg sjediÅ¡ta Ministarstva druÅ¡tvene imovine – stvarajući kontinuitet tijeka graÄ‘evinskog niza. Promatrajući veleposlanstvo iz suprotnog kuta – iz vizure iz koje se ne vidi polukolonada te stoga i dubina proÄelja – nalazimo se pred “drugom†zgradom, naizgled manjeg mjerila. BoÄno proÄelje postaje uvod u plan glavnog proÄelja, koji se otvara tek kada zauzmemo ispravno oÄiÅ¡te.
Ovakav poduhvat kontroliranja percepcije – to jest, odnosa glediÅ¡ta na zgradu i kretanja promatraÄa – ne razlikuje se mnogo od drugih Behrensovih realizacija iz istog razdoblja. Promotrimo, primjerice, rotaciju proÄelja Turbinenfabrike u odnosu na postav graÄ‘evinskog niza, zahvaljujući kojem dolazi do vizualnog prekida zgrade u usporedbi s okolnim volumenima. I u projektu Neue Fabrik für Bahnmaterial und Montagehalle, izmeÄ‘u ulica Volta i Hussittenstrasse (1911. – 1912.), dvije zgrade koje pripadaju istoj intervenciji, no razliÄitih namjena, prepoznaju se prema blagoj korekciji njihovog tlocrtnog razvoja.
Behrens kao da pribjegava arhitektonskim dovitljivostima kako bi kontrolirao naÄin na koji se njegova arhitektura percipira. Radi se o projektantskom stavu svjesnom Äinjenice da kvalitetu zgrade diktiraju upravo odnosi koje ona uspostavlja s okolnim prostorom. GlediÅ¡te, udaljenost, prilazni smjer, odnos s onime Å¡to okružuje graÄ‘evinu, brzina, sve su to projektantska sredstva kojima se Behrens tih godina služi, upravo u trenutku suÄeljavanja s dimenzijama velebnog urbanistiÄkog mjerila. Od 1910. do 1914., naime, Behrens se, osim veleposlanstvom u Sankt Peterburgu, prvi put bavi realizacijom monumentalnih graÄ‘evina: poslovnih zgrada za Mannesmann u Düsseldorfu (1911. – 1914.) te za Continental Kompanie u Hannoveru (1911. – 1912.), kao i triju AEG-ovih tvornica u Berlinu (1911. – 1913.) – tvornice malih motora (Kleinmotorenfabrik), tvornice elemenata pod visokim naponom (Hochspannungfabrik), te montažne hale za velika vozila (Montagehalle).
Projektiranje na velikom mjerilu Behrens je tih godina popratio zapisima koji donose razmiÅ¡ljanja o jednoj od tema koje su se pojavile u njemaÄkim raspravama poÄetkom dvadesetog stoljeća: problem ritma u arhitekturi, to jest rasporeda serijskih elemenata u prostoru. U to doba promiÅ¡ljanje o geometrijama ritma predstavlja Behrensu teorijsko i formalno sredstvo pomoću kojeg promatra razine figurativne apstrakcije koje se mogu doseći ponavljanjem elemenata (kolonade, prozori…). U tekstu Einfluss von Zeit-und Raumausnutzung auf Moderne Formentwicklung (Utjecaj koriÅ¡tenja vremena i prostora na moderan razvoj forme) Behrens piÅ¡e: “Prirodno je da vrijeme i prostor vrÅ¡e odluÄujući utjecaj na formu na isti naÄin kao i sustav gradnje te graÄ‘evinski materijal (…) Možda su to, budući da Äine praktiÄan dio naÅ¡ih života, primjetljivi i manje osporivi uzroci, a osim toga upravo su koncepti vremena i prostora bliski duÅ¡evnom poimanju svijeta.â€
Behrens govori o pokretu, dakle o odnosu percepcije i predmeta, kao o nužnom uvjetu kod opažanja arhitektonskog objekta, kojem valja odgovoriti pomoću sredstava za projektiranje. NjemaÄkom arhitektu percepcija zauzima položaj ravnopravan onome tektonskog izriÄaja ili graÄ‘evinskog materijala. Budući da je rijeÄ o uroÄ‘enom, to jest fizioloÅ¡kom stanju, ona je “suÅ¡tinski temelj naÅ¡eg djelovanja, no onaj koji joÅ¡ nije postao kulturna forma kojom dominira umjetnostâ€. Sredstvo putem kojeg se postiže ovakav postupak kontroliranja percepcije je ritam: “KoriÅ¡tenje vremena i prostora može se osmisliti zahvaljujući njegovu utjecaju ritmiÄkog naÄela formalnog ustrojstva. Ritam je upravo mjerilo vremena, mjerilo pokretaâ€. Serijski raspored elemenata u prostoru, ritmiÄki slijed dijelova zgrade, ponavljanje sliÄnih formi, sve su to za Behrensa kompozicijska sredstva koja odreÄ‘uju kvalitetu arhitekture. Arhitekture koja se viÅ¡e ne smatra samo objektom, već dijelom urbane cjeline, koju se prelazi i osjeća prema novim mjerilima, odnosima i brzinama te stoga novim parametrima.
Dodatan Äimbenik koji bi mogao potvrditi Behrensovu pomnost u izgradnji perceptivnog procesa graÄ‘evine je obrada obloga. Ono Å¡to se u poÄetku Äinilo kljuÄnim – prevlast ritmiÄkog rasporeda – poÄinje se doimati marginalnim jednom kada u detalje poÄnemo analizirati oblikovanje proÄelja. Drugim rijeÄima, vrijednost zgrade ne rjeÅ¡ava se samo pogledom iz daljine, već je potrebna i percepcija iz bliske udaljenosti, gotovo taktilnog karaktera. Osobito je važan rad na vanjskoj oblozi, koji krije konstrukciju u kombinaciji opeke i armiranog betona. Vanjska obloga – od finskog granita crvenosmeÄ‘e boje – tektonski interpretira konstrukcijski sustav. I ona kao da je strukturirana po nivoima, u slojevima koji se razlikuju po raznim sustavima rezanja kamena, profinjenim projektiranjem sjena, tvoreći tako jedinstveno i osobito izražajno proÄelje.
Tu su okvir, ploÅ¡ni vijenac, predstavljen polukolonadom, od neprekinutog niskog postolja na kojem stoji, i arhitravom. Sekundarno proÄelje ima isti sustav, no polukolonada je zamijenjena pilastrima, takoÄ‘er produljenima, bez entasisa, s apstraktnim kapitelima. Ovakav okvir, koji odreÄ‘uje ritam zgrade u Äitavom perimetru, ograniÄava uske razmake, s prozorima koji oznaÄavaju tri unutarnje razine zgrade. Na taj se naÄin, zahvaljujući radom na samom materijalu, stvara Äista formalna i materijalna razlika izmeÄ‘u cjeline koja simulira strukturalan sustav i onoga Å¡to oponaÅ¡a sustav ispune. No nije rijeÄ samo o pitanju prikaza; zgrada, svojom oblogom, negira strogost i masivnost koju naizgled doÄarava u velikom mjerilu, postižući jedinstvene plastiÄne i materijalne efekte koji se primjećuju tek iz same blizine.
Ovakav pristup obradi proÄelja bez presedana je u Behrensovoj karijeri. Ispravno se citira sluÄaj Kleinmotorenfabrik (1910. – 1913.), Äije proÄelje na Voltastrasse predstavlja analogni raspored polukolonade. UnatoÄ tome, sliÄnosti ovih dviju graÄ‘evina nestaju kada stignemo do pitanja ritmiÄkih stupova. Razmaci kod berlinske tvornice, obložene klinkerom, definirani su velikim vitrajima koji tvore snažan horizontalan element i nema ni traga materijalnom kontrastu stupova i razmaka.
Å to se pak tiÄe odnosa glatke plohe pilastra i reljefne plohe razmaka, sjediÅ¡te AEG-ovih ureda, zgrada iz 1906. – 1907. arhitekta Alfreda Messela, koju je Behrens jamaÄno dobro poznavao, moglo bi predstavljati moguću projektantsku usporedbu. Messelova zgrada nije tekstualno citirana, sudeći po oÄitoj razlici općeg ustroja volumena i kompleksne konstrukcije reljefne obloge koja karakterizira veleposlanstvo. Ono Å¡to bi Behrensu moglo predstavljati referentnu toÄku upravo je jedinstveni kontrast dvaju sustava – struktura glatka, obloge u rustikalnom reljefu – koji se oÄituje na proÄelju.
I drugih bismo se izvora mogli prisjetiti, referirajući se na neke od Schinkelovih radova kao Å¡to je Militär-Arrestanstalt u Berlinu (1817. – 1818.). Iako se ni u ovom sluÄaju ne može govoriti o tekstualnom citatu – temelj i krov u drugaÄijem su odnosu s proÄeljem – može se utvrditi analogni kompozicijski stav u namjeri da se zgrada prikaže kroz slojeve koji se razlikuju u blagim profilacijama, najprije vijenac s apstraktnim pilastrima i gredama, a zatim razmaci.
Å to se pak tiÄe apstraktnog plana stupova, svedenog praktiÄki samo na sjenu, mogli bismo nagaÄ‘ati o sliÄnostima s pilastrima proÄelja dvorca Tegel: i ovo je jedna od kljuÄnih sastavnica proÄelja veleposlanstva te, vjerojatno, znanje naslijeÄ‘eno od Schinkela. Kao Å¡to pokazuje dvorac Tegel, nisu odluÄujuće ornamentalne linije same po sebi, već one koje definiraju odnos s volumenima. Drugim rijeÄima, toÄka gdje se primjenjuje dekoracija ili profilacija je daleko važnija od vrste primijenjene dekoracije. Sjene profilacija stvaraju volumen potreban za razlikovanje arhitektonskih dijelova. Stupove, arhitrav i postolja veleposlanstva karakteriziraju blagi reljefi koji se ne pozivaju toliko na klasiÄne forme, koliko im vraćaju apstrakciju.
Rekonstrukcijom strukture rustikalnih izboÄina meÄ‘ustupova vidljivo je da u stvarnosti postoje Äetiri tipska razmaka koja se izmjenjuju u pravilnim razmacima. Može ih se naslutiti u alternacijama klesanaca u ravnim lukovima, odnosno arhitravima prozora. No ovdje kao da postoji i dodatna projektantska namjera koja Äini ovaj ritam razmaka joÅ¡ složenijim. IÅ¡Äitavajući kompoziciju izboÄene obloge, razmak kao da je podijeljen po razinama: tri ogradna stupa, prozorski pragovi, prozorski okviri, arhitravi. Svaki element karakteriziraju klesanci drugaÄijeg oblika koji zajedno tvore, slijedeći pravilan tijek obloge koji daju polustupovi, arhitektonske dijelove. Ti dijelovi su temeljni elementi, figurativne i geometrijske cjeline kompozicije proÄelja. Služe organizaciji razmaka, no vjerojatno kako bi se pojednostavila konstrukcija te smanjio broj temeljnih sastavnica, ponavljaju se na razliÄitim razinama na kontroliran naÄin. Tako nastaju drugi ritmovi, izuzev onog glavnog koji odreÄ‘uju razmaci, saÄinjenog od ponavljanja oblika na plohi proÄelja.
Kada se proÄ‘e manjim predvorjem i prijeÄ‘e kroz vežu, dolazi se do pravokutnog vestibula. U tom se trenutku primjećuje trapezoidno dvoriÅ¡te, ograniÄeno boÄnim trijemovima i dvama niskim volumenima, na dvije razine, gdje se nalaze servisne prostorije, staje i garaža.
Vestibul se istiÄe jedinstvenom hijerarhijom arhitektonskih elemenata: prostor je propustan, a pregled ustrojen prema dvije smjernice: onoj koja od ulaza vodi do dvoriÅ¡ta i onoj koja stubiÅ¡tem vodi do gornjeg kata. Ono Å¡to uistinu obilježava prostor nije zidni sustav, već osam crnih dorskih stupova – Äetiri slobodnostojeća i Äetiri naslonjena na zidove – koji podupiru kazetirani strop ožbukan u bijelo.
U perspektivnom crtežu koji je Hoeber objavio u svojoj kljuÄnoj monografiji iz 1913. primjećujemo kako je, u prijaÅ¡njoj projektnoj inaÄici, stubiÅ¡te bilo omeÄ‘eno nizom stupova, a Å¡irok se pravokutni vestibul prostirao ukljuÄujući i ulaz u zgradu s trga. Izvorna je namjera, oÄigledno, bila da se fluidnijim uÄini sustav staza koji vodi od vestibula do stubiÅ¡ta koje, u ovoj meÄ‘ufazi projekta, dobiva veću važnost u općoj kompoziciji. Stupovi, užlijebljeni i bez postolja, zamiÅ¡ljeni su s većim promjerom i blagim suženjem. Prava razlika izmeÄ‘u ove prve verzije projekta i konaÄnog rjeÅ¡enja je upravo u hijerarhiji koju Behrens pridaje slijedu unutarnjih prostora. Vestibul postaje u realizaciji srediÅ¡nji Ävor, no statiÄniji u ustroju kretanja budući da postaje pravi “baldahin†– prostorna nadstreÅ¡nica, mjesto gdje se susreću dva ulaza (s trga i iz dvoriÅ¡ta) te odakle kreće uspon prema sveÄanim dvoranama.
Iz nekih fotografija gradiliÅ¡ta dostupnih u filmskom, zvuÄnom i fotografskom arhivu Sankt Peterburga moguće je dijelom rekonstruirati graÄ‘evinski sustav veleposlanstva te, osobito, dijela zgrade koji sadrži vestibul. Radi se o armiranobetonskoj konstrukciji: Äak su i dorski stupovi izgraÄ‘eni od armiranog betona i podupiru Äetiri ukrÅ¡tene grede koje pak podupiru pod prijestolne dvorane na prvom katu zgrade. Behrens istiÄe strukturalni poredak vestibula preko kontrasta boja, izmeÄ‘u crne nosivih vertikalnih dijelova i bijele horizontalnih dijelova. Vanjski zidovi, od opeke te presvuÄeni mramorom, materijalno se i kromatski jasno razlikuju od ostatka. RijeÄ je o zidovima koji samo djelomiÄno suraÄ‘uju kao potpora meÄ‘ukatu, ili toÄnije, djeluju kao potpornici armiranobetonskog baldahina koji zajedno tvore grede i stupovi.
Posebno je važna dodirna toÄka prostornog baldahina i zida koji odvaja vestibul i dvoriÅ¡te. Ovdje se ne radi samo o zidu, već o nizu tankih armiranobetonskih pregrada koje podupiru dugi arhitrav na koji je oslonjeno proÄelje od opeke. Na pregrade – unutar vestibula obložene mramorom – naslonjena su dva nosiva stupa, stupa koji se, meÄ‘utim, umeću u zid te tako doprinose potpori zida stražnjeg proÄelja.
Ono Å¡to nam slike gradiliÅ¡ta i preureÄ‘enje zgrade govore jest da – iz prvenstveno formalnih razloga – Behrens radi na gustoći zidanog sustava koji dijeli na dvije sastavnice stupa i pregrade, od kojih prvi pripada sustavu koji tvori baldahin vestibula, a potonji pripada zidu proÄelja. Dakle, i u samoj unutraÅ¡njosti zgrade Behrens organizira putanje prema nizu jasno odvojenih i omeÄ‘enih prostora. Upravo nam odnos meÄ‘u dovrÅ¡enim i jasno odvojenim dijelovima zgrade pomaže da shvatimo njihove formalne razloge, razloge koji se oÄituju u trenutku susreta ovih sustava.
O ovome Behrens piÅ¡e u Das Ethos und die Umlagerung der künstlerischen Probleme: “Arhitektura je umjetnost stvaranja prostora. U svom izvornom smislu prostor je beskonaÄan i nepojmljiv. Od trenutka kada smo nauÄili zatvoriti ga mi smo naviknuti razumjeti ga. Nama prostor postaje opipljiv jer nam daje mjesto gdje ćemo odmoriti osjetila, mjesto koje naÅ¡a osjetila mogu pojmiti kao koordinate naÅ¡eg psihiÄkog svemira (…) Prostorna ograniÄenja nisu neprobojne zidine zatvora, već prethodnici, obećanja iskupljenja. Ovaj ćemo cilj postići kada prostorna ograniÄenja uÄvrste svoju vjerodostojnost zahvaljujući odnosu s prostranijim susjednim mjestima, odnosno kada opiÅ¡u same sebe kao dio mnogo veće cjelineâ€.