Arhitekti osmišljavali vodoskok usred zaljeva, cruisere do Arene…
Glas Istre, 20.09.2011.
–
–
JuÄer je, nakon isteka žalbenog roka, službeno zatvoren natjeÄaj za izradu idejnog rjeÅ¡enja ureÄ‘enja rive koji će poslužiti kao podloga izmjena i dopuna UrbanistiÄkog plana ureÄ‘enja tog podruÄja.
Državna agencija za provedbu javnog natjeÄaja potvrdila je odabir ocjenjivaÄkog žirija Grada Pule, potvrdivÅ¡i da nije bilo nikakvih nepravilnosti u natjeÄaju.
IzmeÄ‘u 13 pristiglih rjeÅ¡enja uglednih arhitektonskih biroa najboljim je, Å¡to je već bilo poznato, jednoglasnom odlukom sedmeroÄlanog žirija, ocijenjen rad zagrebaÄkog arhitektonskog Studija BF, koji je nagraÄ‘en novÄanom nagradom od 125 tisuća kuna.
Drugonagrađeni je rad Studija 3LHD prilikom ocjenjivanja dobio šest glasova žirija te mu je pripalo 75 tisuća kuna, a šest glasova za treće mjesto dobio je i rad biroa De Architekten Cie., Branimira Medića i Pere Puljiza, kojima je pripala nagrada od 50 tisuća kuna. Posebna pisana priznanja dobili su radovi splitskog Njirć+arhitekti, zadarskog Marinaprojekta te pulskih autora iz zadruge Praksa.
- Predstoji nam izmjena urbanistiÄkih planova podruÄja koje se ureÄ‘uje da bi odabrani rad ukljuÄili u njih, komentirao je gradonaÄelnik Boris Miletić službeni zavrÅ¡etak natjeÄaja za megaprojekt koji će promijeniti vizuru Pule.
Valja podsjetiti da je Grad natjeÄaj raspisao u suradnji s DruÅ¡tvom arhitekata Istre, a prihvaćeno rjeÅ¡enje bi trebalo oznaÄiti poÄetak velikog projekta u kojem bi se, kako se u viÅ¡e navrata istaknulo, grad vratio zaljevu.
RijeÄ je o ureÄ‘enju dijela od parkiraliÅ¡ta na Forumu do Vallelunge, dugog dva kilometra, a zahvati bi se trebali realizirati kroz Äetiri etape, Äime bi se izradila cjelina od zgrade direkcije Uljanika do Arene te u nastavku rive prema Vallelungi.
Na natjeÄaj su pozvana ugledna arhitektonska imena, a natjeÄaju je prethodio razgovor s graÄ‘anima, druÅ¡tvenim i gospodarskim Äimbenicima, kao i korisnicima.
UoÄi natjeÄaja pristiglo je i 85 prijedloga u kojima su graÄ‘ani upozoravali na (ne)mogućnosti prometovanja u luci, usmjeravali pažnju na veliÄinu brodova koji će moći uplovljavati, tražili ojaÄavanje putniÄkog prometa brodovima te kreiranje novog sustava doživljaja za goste, odnosno rjeÅ¡avanja prometa i parkiranja. Arhitektima su dane smjernice koje se odnose na uvažavanje postojećih prostornih potreba i ograniÄenja.
TakoÄ‘er nije bilo govora o premjeÅ¡tanju Uljanika, već idejno rjeÅ¡enje rive sadrži i ureÄ‘enje povrÅ¡ine do obale brodogradiliÅ¡ta, od zgrade direkcije do ulaza na otok, pri Äemu su izuzeti most i pogon na otoku brodogradiliÅ¡ta. To svakako ne znaÄi ruÅ¡enje ograde brodogradiliÅ¡ta i zauzimanje povrÅ¡ine Uljanika, već iskljuÄivo ureÄ‘enje obalnog pojasa unutar brodogradiliÅ¡ta.
Veći dio obalnog pojasa Pulskog zaljeva dosad je bio u funkciji gospodarstva ili vojske, a ovim procesom to bi se trebalo promijeniti.
Preduvjet ureÄ‘enja rive je izgradnja obalnog kolektora kanalizacijskog sustava, koja bi trebala poÄeti krajem ove ili poÄetkom sljedeće godine. Izgradnjom obalnog kolektora sprijeÄit će se izlijevanje kanalizacije u zaljev i daljnje oneÄišćenje. (Goran ROJNIĆ)
Zanimljivosti natjeÄajnih radova
Zanimljiva su pojedina rjeÅ¡enja arhitekata koja su stigla na natjeÄaj. Tako je grupa Pula Polar zamislila na potezu Ulice 119. brigade i uvale MandraÄ svojevrsne pulske “blizance”, nebodere namijenjene stanovanju, zatim pjeÅ¡aÄki most koji bi se s obale protezao prema, Äini se, mostu kod Mlina, zgradu HNK-a i jezerce s fontanom.
Neki arhitekti su sa središnjeg dijela rive izbacili ACI marinu i popularnu Tortu, a neki je, pak, dodatno produžili poput Martine Gudac, ili je okružili dodatnim velikim dvama molovima poput Sonje Jurković. Neki su, poput Marinaprojekta predvidjeli i heliodrom na jednom od novih objekata na rivi.
UrbanistiÄki institut Hrvatske s druge strane zamislio je idejno rjeÅ¡enje dodavÅ¡i u Pulski zaljev joÅ¡ jednu Tortu (Marina Arena), na koju bi se stizalo iz Ulice 119. brigade. Institut je rivu zamislio s mnoÅ¡tvom velikih molova za vezove, koje je smjestio Äak i na unutarnju stranu danaÅ¡njeg brodogradiliÅ¡ta Uljanik.
Vladi Bralić&Co iz Rijeke osmislili su pak da se viÅ¡e graÄ‘evina smjesti u akvatorij brodogradiliÅ¡ta na sredini poteza izmeÄ‘u dva ulaza u Uljanik. Na glavnoj graÄ‘evini nalazila bi se ribarnica, restoran i pristaniÅ¡te za ribarice, ali i muzej brodogradnje smjeÅ¡ten u prsten koji bi Äinilo pet manjih objekata. Isti je autor zamislio nasuprot katedrale gat sv. Tome.
RjeÅ¡enje biroa “Njirć+arhitekti” u sebi sadrži visoko opasani Uljanikov otok na koji bi se smjestio muzej brodogradnje, ali i morska palaÄa za putniÄki terminal. Posebnost ovog rada je i proÅ¡irenje akvatorija do ispod Arene, gdje bi se smjestilo cruiser pristaniÅ¡te, ali i visoki vodoskok na sredini Pulskog zaljeva.
Zanimljivo, većina radova arhitekata sadrži proširenje Carinskog gata i obale između gata i sadašnje benzinske crpke.
LuÄka uprava već ureÄ‘uje segmente rive
“Projekt ureÄ‘enja rive neće se realizirati preko noći. ÄŒekali smo desetljećima da se ostvare uvjeti za promjenu vizure grada i ovakav projekt prelazi ÄetverogodiÅ¡nji mandat neke gradske uprave. Uostalom, odreÄ‘ene segmente rive već ureÄ‘uje LuÄka uprava i s time će se nastaviti, ali jasno je da će za cjelokupno ureÄ‘enje trebati viÅ¡e godina. Bilo bi neodgovorno izlaziti s datumom zavrÅ¡etka jer nam predstoji realizacija niza preduvjeta koja ne ovisi samo o Gradu”, rekao je gradonaÄelnik Miletić.