Arhitekti osmišljavali vodoskok usred zaljeva, cruisere do Arene…

Glas Istre, 20.09.2011.


Jučer je, nakon isteka žalbenog roka, službeno zatvoren natječaj za izradu idejnog rješenja uređenja rive koji će poslužiti kao podloga izmjena i dopuna Urbanističkog plana uređenja tog područja.

Državna agencija za provedbu javnog natječaja potvrdila je odabir ocjenjivačkog žirija Grada Pule, potvrdivši da nije bilo nikakvih nepravilnosti u natječaju.

Između 13 pristiglih rješenja uglednih arhitektonskih biroa najboljim je, što je već bilo poznato, jednoglasnom odlukom sedmeročlanog žirija, ocijenjen rad zagrebačkog arhitektonskog Studija BF, koji je nagrađen novčanom nagradom od 125 tisuća kuna.

Drugonagrađeni je rad Studija 3LHD prilikom ocjenjivanja dobio šest glasova žirija te mu je pripalo 75 tisuća kuna, a šest glasova za treće mjesto dobio je i rad biroa De Architekten Cie., Branimira Medića i Pere Puljiza, kojima je pripala nagrada od 50 tisuća kuna. Posebna pisana priznanja dobili su radovi splitskog Njirć+arhitekti, zadarskog Marinaprojekta te pulskih autora iz zadruge Praksa.

Njirć+arhitekti zamislili su da se cruiserima dolazi do same Arene nakon što se 'produbi' riva

- Predstoji nam izmjena urbanističkih planova područja koje se uređuje da bi odabrani rad uključili u njih, komentirao je gradonačelnik Boris Miletić službeni završetak natječaja za megaprojekt koji će promijeniti vizuru Pule.

Valja podsjetiti da je Grad natječaj raspisao u suradnji s Društvom arhitekata Istre, a prihvaćeno rješenje bi trebalo označiti početak velikog projekta u kojem bi se, kako se u više navrata istaknulo, grad vratio zaljevu.

Riječ je o uređenju dijela od parkirališta na Forumu do Vallelunge, dugog dva kilometra, a zahvati bi se trebali realizirati kroz četiri etape, čime bi se izradila cjelina od zgrade direkcije Uljanika do Arene te u nastavku rive prema Vallelungi.

Na natječaj su pozvana ugledna arhitektonska imena, a natječaju je prethodio razgovor s građanima, društvenim i gospodarskim čimbenicima, kao i korisnicima.

Uoči natječaja pristiglo je i 85 prijedloga u kojima su građani upozoravali na (ne)mogućnosti prometovanja u luci, usmjeravali pažnju na veličinu brodova koji će moći uplovljavati, tražili ojačavanje putničkog prometa brodovima te kreiranje novog sustava doživljaja za goste, odnosno rješavanja prometa i parkiranja. Arhitektima su dane smjernice koje se odnose na uvažavanje postojećih prostornih potreba i ograničenja.

Trećeodabrani rad De Arhitekten C.i.e - lungomare od Riječkog gata do Vallelunge, nove gradske i stambene četvrti u blokovima

Također nije bilo govora o premještanju Uljanika, već idejno rješenje rive sadrži i uređenje površine do obale brodogradilišta, od zgrade direkcije do ulaza na otok, pri čemu su izuzeti most i pogon na otoku brodogradilišta. To svakako ne znači rušenje ograde brodogradilišta i zauzimanje površine Uljanika, već isključivo uređenje obalnog pojasa unutar brodogradilišta.

Veći dio obalnog pojasa Pulskog zaljeva dosad je bio u funkciji gospodarstva ili vojske, a ovim procesom to bi se trebalo promijeniti.

Preduvjet uređenja rive je izgradnja obalnog kolektora kanalizacijskog sustava, koja bi trebala početi krajem ove ili početkom sljedeće godine. Izgradnjom obalnog kolektora spriječit će se izlijevanje kanalizacije u zaljev i daljnje onečišćenje. (Goran ROJNIĆ)

Zanimljivosti natječajnih radova

Zanimljiva su pojedina rješenja arhitekata koja su stigla na natječaj. Tako je grupa Pula Polar zamislila na potezu Ulice 119. brigade i uvale Mandrač svojevrsne pulske “blizance”, nebodere namijenjene stanovanju, zatim pješački most koji bi se s obale protezao prema, čini se, mostu kod Mlina, zgradu HNK-a i jezerce s fontanom.

Neki arhitekti su sa središnjeg dijela rive izbacili ACI marinu i popularnu Tortu, a neki je, pak, dodatno produžili poput Martine Gudac, ili je okružili dodatnim velikim dvama molovima poput Sonje Jurković. Neki su, poput Marinaprojekta predvidjeli i heliodrom na jednom od novih objekata na rivi.

Urbanistički institut Hrvatske s druge strane zamislio je idejno rješenje dodavši u Pulski zaljev još jednu Tortu (Marina Arena), na koju bi se stizalo iz Ulice 119. brigade. Institut je rivu zamislio s mnoštvom velikih molova za vezove, koje je smjestio čak i na unutarnju stranu današnjeg brodogradilišta Uljanik.

Vladi Bralić&Co iz Rijeke osmislili su pak da se više građevina smjesti u akvatorij brodogradilišta na sredini poteza između dva ulaza u Uljanik. Na glavnoj građevini nalazila bi se ribarnica, restoran i pristanište za ribarice, ali i muzej brodogradnje smješten u prsten koji bi činilo pet manjih objekata. Isti je autor zamislio nasuprot katedrale gat sv. Tome.

Rješenje biroa “Njirć+arhitekti” u sebi sadrži visoko opasani Uljanikov otok na koji bi se smjestio muzej brodogradnje, ali i morska palača za putnički terminal. Posebnost ovog rada je i proširenje akvatorija do ispod Arene, gdje bi se smjestilo cruiser pristanište, ali i visoki vodoskok na sredini Pulskog zaljeva.

Zanimljivo, većina radova arhitekata sadrži proširenje Carinskog gata i obale između gata i sadašnje benzinske crpke.

Lučka uprava već uređuje segmente rive

“Projekt uređenja rive neće se realizirati preko noći. Čekali smo desetljećima da se ostvare uvjeti za promjenu vizure grada i ovakav projekt prelazi četverogodišnji mandat neke gradske uprave. Uostalom, određene segmente rive već uređuje Lučka uprava i s time će se nastaviti, ali jasno je da će za cjelokupno uređenje trebati više godina. Bilo bi neodgovorno izlaziti s datumom završetka jer nam predstoji realizacija niza preduvjeta koja ne ovisi samo o Gradu”, rekao je gradonačelnik Miletić.