Otvoreni grad: “Dinamička ravan/Dynamic plane” Saše Pančića na SEEfestu u Los Angelesu
Videorad Dinamička ravan / Dynamic plane umjetnika Saše Pančića koji je nastao u sklopu prošlogodišnjeg programa Otvoreni grad primljen je u službeni 2017 Shorts Program na međunarodnom SEEfest filmskom festivalu koji se već 12 godina održava u Los Angelesu.
Otvorenje festivala održat će se 27. travnja u 19 sati u Writers Guild Teatru na Beverly Hillsu sa svečanim prikazivanjem hrvatskog filma “Ustav Republike Hrvatske”. Filmovi festivala prikazivat će se do 5. svibnja u prostorima glazbene dvorane Laemmle (Laemmle’s Music Hall), na Goethe Institutu i u kampusu West Hollywood Library.
link na program
http://seefilmla.org/
DINAMIČKA RAVAN/DYNAMIC PLANE
Pula, lokacija ‘Nalazište amfora’ u Kandlerovoj ul. smještena je na samom ulasku u pješačku zonu staroga grada. Osim pronalaska preko 2000 rimskih amfora koje su ovo nalazište svrstale u najveće nalazište amfora na svijetu, otkriveni su ostaci uljare, rimske vile bogate mozaicima, rimskih termi, svetišta i hrama, srednjovjekovne crkve sv. Teodora iz 15.st., ženski benediktinski samostan… Lokacija je od izuzetnog povijesnog značaja za grad Pulu obzirom da promjene na lokaciji kroz povijest ujedno simboliziraju povijesne etape samog grada. Prije deset godina, tokom pripreme za gradnju propalog projekta garažne kuće svi povijesni slojevi izlaze na vidjelo. Radovi su se zbog arheoloških iskopavanja zaustavili, investitor se povukao, a Gradu Puli u upravljanje prešao je cijelokupan arheološki lokalitet. Zbog neriješenih imovinsko-pravnih odnosa deset je godina nalazište bilo prepušteno atmosferskim utjecajima bez primjerene zaštite, a ove su se godine gradske vlasti odlučili da lokalitet zatrpaju.
Video rad “Dinamička ravan” umjetnika Saše Pančića u sklopu projekta OTVORENI GRAD premijerno je prikazan na Danima arhitekture u Istri 2016. Tema video rada je zatrpavanje arheološkog nalazišta u Kandlerovoj ul. koje se sukcesivno snimalo u određenim fazama tijekom trajanja zatrpavanja. Umjetnik se ovim radom fokusira na određenu urbanu ravan nad kojom povijest vrši dinamičke promjene, svojim sadržajem on problematizira pojam pamćenja, povijesnog toka i njegovog krajnjeg smisla. Ujedno, rad postaje važna arhivska dokumentacija i dokument preobrazbe grada. U tom kontekstu, umjetnički doprinos pravazilazi konkretizaciju teme i prostora lokacije u Kandlerovoj ul. te ga možemo shvatiti kao odraz vječitog kreativno destruktivnog odnosa prisutnog u svakoj sredini kroz promišljanje prošlosti i sadašnjosti.
Riječi autora:
“Prošlost je puna skrivenih lica, bezbroj nanizanih prikaza okamenjenog života. U polju nepovratne izgubljenosti oni posjeduju istrajnost pobuđivanja. Prolaze kroz slojeve prošlih „realnosti“ i ulaze u naše okruženje željni dodira sa vremenom ispred sebe. Tako pretvoreni u simbole pamćenja oni bude našu upitanost nad smislom povijesnog toka.Bez obzira koliko zvuči paradoksalno prošlost se nije konačno desila, ona će na sve urađeno danas iznova nizati prispjele elemente iz budućnosti, praveći tako novo lice onome što se već zbilo.
Činom nasipanja zemlje preko temelja arheoloških ostataka, ulazi se u aktivnu intervenciju „uspavljivanja“. Stvara se određena ravan, vizualno polje sjećanja, sa deponiranim unutrašnjim sadržajem, koje preko imaginarnog prostora povezuje sadašnjost sa prošlošću. Ta površina je Slika čija sadržina; skrivanjem posjeduje, na izvjestan način čuva i snažnije pobuđuje našu imaginaciju neophodnu za „dohvatanje“ udaljenih vremena. Dinamička slika povijesti time nije zaustavljena, ona je oživljena, ali pod drugačijim okolnostima. Iz osjećaja povijesne dijalektike, ovo se može tumačiti i kao prostor slobode za kulturu koja će tek doći…”
Saša Pančić (1965) diplomirao je slikarstvo na Fakultetu likovnih umjetnosti u Beogradu 1989., a na istom fakultetu 1992. magistrirao crtež. Član je Udruženja likovnih umjetnika Srbije i u statusu samostalnog umetnika. Imao je preko dvadeset samostalnih i više kolektivnih izložbi u zemlji i inozemstvu. Od 2007 do 2010 obavljao je funkciju predsjednika Udruženja likovnih umjetnika Srbije. Njegov umjetnički izraz je višemedijski, sastoji se od kratkih filmova, objekta u različitim materijalima, kao i crteža i slika. Radovi Saše Pančića nalaze se u javnom prostoru i u kolekcijama: Grada Beograda / Grada Sofije / Kolekcija “Telenor“, Beograd / Muzej „Macura“, Beograd / Kolekcija Claude de Saint Pierre, Pariz / Kolekcija Kevin Cottell, Los Angeles / Aula Beogradskog dramskog kazališta / Park skulptura „Kakslauttanen“ Laponija – Finska / Kolekcija Galerije New Moment, Beograd / Kolekcija GalerijeThalberg, Zurich / Kolekcija Galerije Lamusee, Tokyo.
Film je realiziran u sklopu projekta Pula “Otvoreni grad” 2016.g
Režija: Saša Pančić
Art direktorica: Breda Bizjak
Produkcija: Društvo arhitekata Istre (DaiSai) – OTVORENI GRAD
Kamera: Ivan Dobran
Pomoćna kamera: Danilo Lola Ilić
Montaža: Slavoljub Živanović – Zli
Korištena muzika: Ljubica Marić, Islamic Ritual Darb Shish, Cecilia Bartoli
Produkcija zvuka: Studio Rastko Aksentijević
Zahvala: Grad Pula, Muzej Suvremne umetnosti Istre MSUI
napisala Breda Bizjak