Ideogram: Tijelo – Kuća / Breda Bizjak u Muzeju suvremene umjetnosti Istre
U petak, 31.1.2020. u 19:30 u Muzeju suvremene umjetnosti Istre u Puli, Sv. Ivana 1 otvorit će se izložba arhitektice Brede Bizjak IDEOGRAM: TIJELO – KUĆA, kao dio manifestacije Noć muzeja 20.
IDEOGRAM: TIJELO – KUĆA
Ideogram je slikovna ideja “upisana” u dvodimenzionalni ili trodimenzionalni prostor – zaokruženo ontoloÅ¡ko miÅ¡ljenje, nastalo iz permanentnog odnosa psihe, duha i tijela pojedinca s elementima stvarnosti. Promjenjiv i nepromjenjiv, ispunjen mnoÅ¡tvom kontradiktornosti, ideogram u odreÄ‘enim uvjetima Äini ideju konkretne situacije, postaje sinteza iskustvenih misli kristaliziranih kretnjom.
Ideogram oznaÄava i sadrži kvalitete poput kretanja, animacije, poetike nedovrÅ¡enosti, greÅ¡ke, sluÄajnosti i, Å¡to je najbitnije – mentalnu anticipaciju novog, budućeg i nepoznatog. Ujedno, ideogram služi kao konceptualno oruÄ‘e pri prelasku ideje kroz razliÄite faze projektivnog procesa. Može ga se razumjeti i kao zametak arhitekture, polje potencijala koje se zadržava u sferi jezika i apstrakcije. Polazeći od premise da je arhitektura Äisti jezik i beskonaÄna manipulacija gramatikom i sintaksom arhitektonskog znaka, znaci, dijagrami prostora, postaju generativne matrice suvremenog arhitektonskog djela.Â
SrediÅ¡nji pojam koji se razraÄ‘uje kao tema ideograma jest odnos tijela i prostora, odnosno dinamiÄka komponenta prostora vezana uz kretanje te neposredni utjecaj kojeg kretanje ljudskog tijela može imati na stvaranje prostora. Ideogram pritom predstavlja zamrznutu sekvencu u procesu istraživanja potencijala, kretanja i mirovanja u prostoru. Tijela ne samo da se kreću u prostoru, već i generiraju prostore proizvedene putem gibanja i kroz gibanje. To je fluidan prostor kretanja i usmjeravanja, slobode odabira vlastitog puta. Tijelo i kretanje generiraju formu praznog prostora. Stvara se imaginarno tijelo – kuća. Forma kao trodimenzionalna rezultanta kretanja.Â
Svakodnevnim ritualnim radnjama - kretnjama, ocrtavaju se nevidljivi tragovi – vektori u prostoru koji, kad ih se uÄini vidljivima, oznaÄavaju specifiÄan prostorni otisak, jedinstveni trag boravka na odreÄ‘enom mjestu. Intimni prostorni otisak, jedinstveni otisak subjektivnog mjesta.
Unutar ideograma, vektori definiraju prostor koji je ograniÄen povrÅ¡inom – propusnom membranom. Rastezljivom opnom koja se oblikuje slijedom mojih koraka – pokreta ili navika boravka i koriÅ¡tenja prostora.Â
Kretanja – u plesu, u sportu, u radu – su ulaženja dogaÄ‘aja u arhitektonske prostore. KonaÄno, ti dogaÄ‘aji postaju scenariji ili programi, nezavisni, ali i neodvojivi od prostora koji ih obuhvaćaju. Arhitektura nije samo trodimenzionalna projekcija mentalne predodžbe, već i neÅ¡to Å¡to je Äujno i po Äemu se ravna. Nastali prostor neposredno je vezan uz svog kreatora koji ujedno i nastanjuje, koristi.
Princip kompozicije ideograma je meandar. NagovjeÅ¡tava žariÅ¡ne elemente, organizira ih po prioritetnom slijedu kretanja u obliku strukture kontinuirano povezanih unutarnjih i vanjskih prostora. Slobodno protoÄni volumen s graniÄnim povrÅ¡inama tkanina postiže estetsku homogenost, dok iregularno meandriranje omogućuje svakom segmentu individualizaciju do odreÄ‘enog stupnja, tako olakÅ¡avajući identifikaciju.
KoriÅ¡tenje tijela i kretnje postaje uzrok, referencija, pa i oruÄ‘e u biomimetiÄkom naÄinu stvaranja prostora – kuće – skloniÅ¡ta. Dok savija gnijezdo, ptica svoje tijelo koristi kao ishodiÅ¡nu toÄku stvaranja forme, zatim kao mjerilo pri odreÄ‘ivanju dimenzije i, najvažnije, kao samo oruÄ‘e pri stvaranju svog intimnog prostora. Kružnim kretanjem ona dimenzionira optimalnu veliÄinu gnijezda za sebe i svoje mladunce.
O izložbi
Izložba je podijeljena na tri konceptualna dijela te prati proces stvaranja kroz razliÄite faze materijalizacije misli, krećući se od apstraktnog prema realnom. Od ideograma koji prethodi arhitekturi, preko modela koji predstavlja korak izmeÄ‘u, do realiziranih objekata u konkretnom prostoru i vremenu. Misao o arhitekturi, nadograÄ‘ena namjenom, kreće se u smjeru aktualizacije prostora, ka samoj arhitekturi.Â
Izložba postavom uvodi inverziju – ideogram kao apstraktna ideja o prostoru koja se inaÄe zadržava na papirnom mediju, materijaliziran je trodimenzionalno i u prirodnoj veliÄini, dok su izgraÄ‘eni objekti iz realnog prostora i vremena na izložbi preneseni na fotografski medij.
Uz site-specific instalaciju izloženo je 9 odabranih projekata s maketama nastalih u razdoblju od 2002. do 2020. godine u Sloveniji i Hrvatskoj. Projekt Proces Pula PodgraÄ‘e (2002.-2020.), izložen kao prvi odn. posljednji, nastao je prije 18 godina kao diplomski rad, a svoj epilog dobit će prvom fazom realizacije planiranoj za ovu godinu. ObraÄ‘uje temu pulskih podzemnih tunela ispod brežuljka KaÅ¡tel u Puli, njihove revitalizacije i vertikalnog povezivanja dizalom s mletaÄkom tvrÄ‘avom u kojoj je smjeÅ¡ten Povijesni i pomorski muzej Istre.Â
Drugi projekt, Vodeni Paviljon (2007. i 2014.) na rijeci Ljubljanici u Ljubljani, prva je realizacija autorice i ujedno prva intervencija na obali rijeke od PleÄnikovih realizacija 1930.-tih godina. OsmiÅ¡ljen kao privremeni objekt urbane opreme, povezuje parter grada s razinom rijeke i time ju ukljuÄuje u Å¡iri javni prostor.Â
RijeÄna postaja kraj Žitnog mosta (2010.) u Ljubljani nastala je u suradnji sa Strojarskim fakultetom u Ljubljani kao ponton sa stepenicama uz betonsko prefabricirano stepeniÅ¡te na Poljanskom nasipu, a izgraÄ‘en je istovremeno sa Žitnim mostom autora Borisa Podrecce. Za oba projekta, paviljon i postaju, autorica je primila Evropsku nagradu za urbani javni prostor 2012. g. (European Prize for Urban Public Space) koja se dodjeljuje u Barceloni te je nominirana za europsku nagradu Mies van der Rohe 2015. g.Â
Vrtić Mavrica (2014.) u Brežicama i Vrtić Ringaraja (2018.) u Dobrepolju nastali su u suradnji s kolegama (Lidija DragiÅ¡ić, Katja Florjanc, Emir Jelkić i Ajda Vogelnik Saje) i izgraÄ‘eni su na temelju pobjeda na javnim arhitektonskim natjeÄajima. Vrtić u Brežicama nominiran je za meÄ‘unarodnu nagradu Piranesi 2014. g., a bio je i finalist meÄ‘unarodne nagrade Baumit Life Challenge 2016. g.Â
Na izložbi je izložen i projekt za Mesarski most (2008.), izraÄ‘en za javni arhitektonski natjeÄaj u suradnji s kolegicama Marjetom Fendre i Katjom Žepić za kojeg su dobili IV. nagradu. NatjeÄaj za Mesarski most jedan je od najznaÄajnijih u novijoj slovenskoj povijesti zbog lokacije na kojoj je arhitekt PleÄnik prvi zamislio most koji povezuje gradsku tržnicu s drugom obalom rijeke, a ostao je zapamćen i po najvećem broju sudionika od osamostaljenja države. Â
Vodena skulptura (2015.) osmiÅ¡ljena je kao projekt za javni arhitektonski natjeÄaj za fontanu smjeÅ¡tenoj u Slovenskoj ulici u Ljubljani u suradnji s akademskim slikarom SaÅ¡om PanÄićem.Â
Modularni sistem ležaljki Heksagon (2016.) predstavlja ekoloÅ¡ki pristup ureÄ‘enju plaža u vidu modularnih drvenih platformi za sunÄanje. Postavljene su u Peroju te u Kranjskoj Gori. Projekt ležaljki Heksagon odabran je za finalista nagrade Elle design awards Hrvatska 2016. godine.Â
Interijer kuÅ¡aonice i trgovine vinarije Medea (2017.) realiziran je u proizvodnom objektu vinarije u Vodnjanu kao djelomiÄna adaptacija objekta. IzgraÄ‘en krajem 1950-tih god. proÅ¡log stoljeća, vinski podrum u Vodnjanu rijetko je saÄuvan primjer sliÄnih podruma vinskih zadruga na ovim podruÄjima. Osim kuÅ¡anja vina i ulja, posjetitelj u istom prostoru ima i neposredan uvid u proizvodnju i dozrijevanje vina.
Biografija
Breda Bizjak roÄ‘ena je u Rijeci 1976. godine. Diplomirala je 2002. g. na Arhitektonskom fakultetu u Ljubljani. Nakon trogodiÅ¡nje suradnje (2001.-2003. g.) sa studijem Sadar Vuga arhitekti, 2007. g. osniva arhitektonski studio BB arhitekti koji je osmiÅ¡ljen kao meÄ‘unarodna platforma nezavisnih struÄnjaka s podruÄja arhitekture, urbanizma i industrijskog dizajna.Â
Živi na relaciji Pula – Ljubljana. ÄŒlanica je viÅ¡e razliÄitih strukovnih udruženja – Zbornice za arhitekturu i prostor Republike Slovenije, DruÅ¡tva arhitekata Ljubljana, privremeni Älan Hrvatske komore arhitekata te Älanica predsjedniÅ¡tva DruÅ¡tva arhitekata Istre (Dai-Sai) u kojem 2015. g. pokreće projekt “Otvoreni grad”. Aktivno sudjeluje na meÄ‘unarodnim projektima, posebice na hrvatskom, slovenskom i Å¡irem regionalnom arhitektonskom podruÄju.
Njezini su radovi izlagani na mnogim meÄ‘unarodnim arhitektonskim izložbama, ukljuÄujući Trijenale u Milanu i Svjetsku turneju izložbe “Evropska nagrada za urbani javni prostor 2012.” koja je gostovala u petnaestak država poput Å panjolske, Francuske, GrÄke, Rusije, Kolumbije, itd.Â
Primila je viÅ¡e meÄ‘unarodnih struÄnih priznanja i nagrada za svoje realizacije, a nagraÄ‘ivana je i na viÅ¡e urbanistiÄkih i arhitektonskih natjeÄaja. Dobitnica je Evropske nagrade za urbani javni prostor 2012. g. (European Prize for Urban Public Space 2012), nominirana je za europsku nagradu Mies van der Rohe 2015. g. i meÄ‘unarodnu nagradu Piranesi 2014. g. Finalistica je meÄ‘unarodne nagrade Baumit Life Challenge 2016. te nagrade Elle design awards Hrvatska 2016.Â
Fokus njenog rada od 2007. do 2014. godine bio je pretežno usmjeren u problematiku javnog prostora. U tom se razdoblju realiziraju projekti vezani za javni prostor obala rijeke Ljubljanice u Ljubljani od kojih treba izdvojiti “Vodeni paviljon” (2007.) na obali PetkovÅ¡ek te “RijeÄna postaja kraj Žitnog mosta” (2010.) na Poljanskom nasipu u Ljubljani. U godinama koje slijede, u grupi autora pod nazivom Skupina arhitektov, niže se nekoliko pobjeda na javnim arhitektonskim natjeÄajima od kojih se dvije zakljuÄuju realizacijama. To su “Vrtić Mavrica” u Brežicama (2014.) te “Vrtić Ringaraja” (2018.) u Videmu kod Dobrepolja u Sloveniji. Uz projekte javne namjene, realiziraju se projekti interijera te industrijskog dizajna poput adaptacije “Stana MO” privatnog investitora iz Ljubljane, “Vinarije Medea” u Vodnjanu te Modularnog sistema drvenih ležaljki “Heksagon 6G” s realizacijama u Peroju (Hrvatska) i Kranjskoj Gori (Slovenija).Â