Å to arhitektura radi kad ne gradi 2023: “VjeÅ¡alica za oblake Ela Lissitzkog i Emila Rotha”
 Horizontalni neboderi Ela Lissitzkog predstavljaju jedan od najneobiÄnijih projektnih pothvata u sovjetskom kulturnom kontekstu dvadesetih godina.
Objavljeni prvi put 1926. godine, na stranicama jedinog izdanja moskovskog Äasopisa “Izvestija Asnovaâ€, službeno su predstavljeni prethodne godine u dvije izložbene prigode u NjemaÄkoj: na izložbi Novembergruppe u Berlinu te na MeÄ‘unarodnoj izložbi suvremene arhitekture u Mannheimu.
Projekt je zamiÅ¡ljen i razvijen u Å vicarskoj, izmeÄ‘u 1924. i 1925., tijekom boravka Lissitzkog u Minusiju, u okolici Locarna, gdje je umjetnik proveo nekoliko mjeseci lijeÄeći se od teÅ¡ke tuberkuloze. Bilo je to iznimno produktivno razdoblje za ruskog umjetnika, koji, uz izradu nacrta za moskovski projekt, aktivno sudjeluje u raznim izdavaÄkim inicijativama – grafiÄki ureÄ‘uje Äasopis “ABC†u kojem takoÄ‘er objavljuje priloge, suraÄ‘uje s Kurtom Schwittersom na izdanju Nasci za Äasopis “Merz†te s Hansom Arpom na knjizi Die Kunstismen. Osim toga, tijekom boravka na lijeÄenju ureÄ‘uje i svoj znameniti esej Kunst und Pangeometrie, bavi se prevoÄ‘enjem eseja Kazimira MaljeviÄa na njemaÄki jezik (Å¡to neće stići dovrÅ¡iti) te grafiÄkim projektima za kampanje oglaÅ¡avanja za tvrtku Pelikan, Äime financira svoj boravak u Å vicarskoj. Posjećuje brojne liÄnosti Å¡vicarske avangarde, a osim Hansa Arpa, Marta Stama i Hansa Schmidta, od kljuÄne važnosti za razradu moskovskog projekta bit će susret i suradnja s Emilom Rothom – arhitektom i urednikom “ABC-aâ€, bivÅ¡im studentom Roberta Maillarta – kojem Lissitzky povjerava osmiÅ¡ljavanje i dizajn konstrukcije nebodera.
Projekt – na stranicama “Izvestije Asnove†nazvan Serijom moskovskih nebodera, a u njemaÄkoj sredini Wolkenbügel (VjeÅ¡alica za oblake) – predlagao je novu viziju sovjetske prijestolnice kroz plan lokalnih intervencija. Mjesta tih intervencija odreÄ‘ena su na raskrižjima glavnih prometnica radijalnog Å¡irenja Moskve te prve gradske obilaznice, Å¡irokog drvoreda koji je nastao nakon ruÅ¡enja zidina stare Äetvrti Bijelog grada u devetnaestom stoljeću. Duž niza od osam glavnih gradskih raskrižja, na granici povijesne jezgre i ekspanzije, Lissitzky zamiÅ¡lja horizontalno artikulirane forme ovjeÅ¡ene na visokim nosaÄima na visini od pedesetak metara sa svake strane ulice, forme koje se povezuju poput futuristiÄkih gradskih vrata i koje prijelomnim tragom odreÄ‘uju razvoj buduće kompozicije sovjetskog glavnog grada.
RijeÄ je o prvom i jedinom eksperimentu Lissitzkog na urbanom mjerilu, a djelo se, zajedno s projektom Tribine za Lenjina iz 1924. godine, ubraja meÄ‘u rijetke prijedloge ovog ruskog umjetnika s podruÄja arhitekture. Lissitzky se tako prikljuÄuje raspravi o urbanom planiranju glavnog grada, jednoj od srediÅ¡njih tema koja obilježava sovjetsku arhitekturu i urbanizam od poÄetka dvadesetih godina nadalje. U razdoblju kada je prisutnost države u urbanom planiranju bila, u usporedbi sa zaokretom u idućem desetljeću, joÅ¡ uvijek pretežno fragmentarna, ako ne i nepostojeća, rasprava o obliku grada joÅ¡ je uvijek bila otvorena prema realnim ili vizionarskim doprinosima avangarde. Sa svojom idejom o zguÅ¡njavanju grada, o intervencijama na strateÅ¡kim toÄkama te poticanju vertikalnog razvoja, prijedlog Lissitzkog može se iÅ¡Äitati kao kritika plana Velike Moskve, koji su 1920. godine koordinirali “akademski†arhitekti Ivan Žoltovskij i Aleksej Å Äusev. Istodobno nagovijeÅ¡ta, u strogo konceptualnom i nimalo jeziÄnom obliku, odreÄ‘ene aspekte koji karakteriziraju danaÅ¡nju sliku Moskve – temeljem ÄŒerniÅ¡evljeva nacrta, koji se zagovarao nakon Drugog svjetskog rata – odnosno raspored sedam monumentalnih arhitektonskih objekata po strateÅ¡kim Ävorovima duž drugog obruÄa grada, koji naznaÄuju njegov izgled u Å¡irem teritorijalnom okviru.
U Älanku u “Izvestiji Asnove†Lissitzky navodi kako Wolkenbügel predstavlja “inovativan†odgovor na tipologiju ameriÄkih nebodera utoliko Å¡to negira monolitni razvoj oblika tornja. Ruski umjetnik primjenjuje logiku strogog razdvajanja planimetrijskog ustroja zgrade i statiÄko-konstrukcijskog sustava. Vertikalni spojevi i potpore, graÄ‘evinski Äimbenici koje smatra nužnima, povezani su trima vertikalnim pilonima, dok se slobodan i artikuliran raspored uredskih prostora razvija duž visećih linearnih konzola. Ovjesi, koje je statiÄki razradio Emil Roth, nastoje dokazati da se arhitektonska stabilnost ne mora izravno povezivati s fiziÄko-mehaniÄkom stabilnošću, već da upravo njihov, na neki naÄin komplementaran, odnos stvara kvalitetu zgrade.
Odbacivanje klasiÄne tektonike jedna je od srediÅ¡njih tema sovjetskih avangardnih eksperimenata. Osim ostvarenja Konstantina Melnikova, mogućnosti ove linije istraživanja ponajviÅ¡e je dubinski prouÄavalo takozvano “racionalistiÄko†krilo. Osobito Nikolaj Ladovskij, Boris Krinskij, Nikolaj DokuÄaev i Grigorij Mapu, koji su sa svojim studentima u slavnoj moskovskoj Å¡koli arhitekture Vchutemas razraÄ‘ivali najsugestivnije eksperimente na ovu temu. U tom smislu, projekt za restoran na litici, razvijen 1922. godine u ateljeu Ladovskog, poticajan je prethodnik Lissitzkijevim “vjeÅ¡alicamaâ€. Nije sluÄajno da će Lissitzkijevo djelo u Sovjetskom Savezu predstaviti upravo službeno glasilo (“Izvestija Asnovaâ€) arhitekata koji će se proglasiti “racionalistima†te koji će se, na poticaj Ladovskog, iznova okupiti 1923. godine u Udruženje novih arhitekata (Asnova).
S horizontalnim se neboderima uvjerljivo ostvaruje, prvi put u arhitektonskim razmjerima, odgovor na jedan od temeljnih predmeta promiÅ¡ljanja sovjetskih avangardi, promiÅ¡ljanja koje meÄ‘u okupljenima oko Ladovskog dobiva svoje glavne protagoniste: problem procesa percepcije umjetniÄke forme. Prema spomenutim sovjetskim umjetnicima, umjetniÄki se predmet viÅ¡e ne promatra i ne mjeri iskljuÄivo kroz svoju materijalnu i objektnu komponentu, već postaje ishod prostorne komponente i plastiÄnosti forme. Percepcija forme preuzima odluÄujuću ulogu i postaje element prema kojem se gradi nova definicija estetske vrijednosti umjetniÄkog i arhitektonskog predmeta. Istraživanje je to koje obilježava opus Lissitzkog od samih njegovih poÄetaka te koje s ciklusom Prounova ostvaruje eksperimentalni laboratorij figuracije, na slikarsko-dvodimenzionalnom polju, prostornih odnosa primarnih volumena.
Nužan preduvjet za Proun je zapravo promatraÄevo aktivno sudjelovanje. Prostorna konstrukcija Lissitzkog, dakle odnos koji se uspostavlja izmeÄ‘u predmeta postavljenih na razliÄitim perspektivnim osima te zasebnih aksonometrijskih konfiguracija, povjerava se promatraÄevoj percepciji i slobodnoj misaonoj rekonstrukciji. PromatraÄ postaje aktivan upravo u trenutku kada projicira Proun u treću dimenziju, to jest kada, kako se nada Lissitzky, “Proun prestaje biti slika i postaje konstrukcija koja se mora promotriti kruženjem sa svih strana, pogledati odozgo, prouÄiti odozdoâ€.
Eksperimentalna novost Wolkenbügela jest prijelaz u realni arhitektonski prostor. Osim oÄuÄ‘ujućeg tektonskog efekta koji donose, neboderi izokreću u osnovi aksonometrijsku viziju Prounova te postaju složene prostorne forme, koje se ne mogu odmah rekonstruirati iz jedne jedine toÄke glediÅ¡ta. Oni ustvari nisu osmiÅ¡ljeni s idejom da posjeduju jedan privilegirani pogled (glavnu fasadu), već se iz svakog oÄiÅ¡ta pokazuju na drugaÄiji naÄin. Njihov oblik, u cijelosti, može se rekonstruirati iskljuÄivo stvarnim kretanjem oko zgrade.
Å to se pak tiÄe konstrukcijskog projekta, upravo će Emil Roth uvjeriti Lissitzkog da odustane od poÄetne nakane i konstrukcije od armiranog betona te da se odluÄi za metalni kostur. Å vicarski arhitekt tako uklanja iz Lissitzkijeva ishodiÅ¡nog nacrta Äetvrti nosaÄ te namjesto toga osmiÅ¡ljava tri pilona od kojih se svaki sastoji od Äetiri mrežasta sustava, koji u srediÅ¡tu sadrže dizala i stepenice. Piloni podupiru tri dužinska volumena – na dvije ili tri razine – od kojih se svaki sastoji od para mrežastih greda koje nose horizontalne ploÄe. Grede dosežu najviÅ¡i stupanj debljine u nosivoj toÄki te se stanjuju u skladu s najvećim prevjesom, olakÅ¡avajući tako percepciju konzistencije konstrukcije. Rothov je doprinos u tom pogledu kljuÄan: formalne namjere ruskog umjetnika doveo je do razine arhitektonskog detalja.
VjeÅ¡alica za oblake imat će bogat uspjeh kod kritike te će tijekom cijelog dvadesetog stoljeća nadahnjivati brojna eksperimentiranja i arhitektonska ostvarenja. Već 1925. godine Mart Stam, koji je praktiÄki uživo pratio razvoj suradnje Lissitzkog i Rotha, predstavit će vlastitu projektnu verziju iste teme. U Stamovoj verziji složena artikulacija tijela ureda svedena je na jedan paralelopiped, s istim unutarnjim ustrojem na tri razine. Naglasak je, naime, stavljen na ovjes, budući da nestaje ortogonalni odnos razliÄitih tijela koja su tvorila zgradu Lissitzkog: dva glavna nosaÄa su ukoÅ¡ena, a sustav uravnotežuju Äetiri boÄna potpornja. Iako Stamov projekt postiže zanimljive statiÄko-konstrukcijske efekte, ipak ne uspijeva potvrditi profinjene prostorne i percepcijske odnose kojima se odlikuje vizionarski prijedlog Lissitzkog i Rotha.