
 Horizontalni neboderi Ela Lissitzkog predstavljaju jedan od najneobiÄnijih projektnih pothvata u sovjetskom kulturnom kontekstu dvadesetih godina.
Objavljeni prvi put 1926. godine, na stranicama jedinog izdanja moskovskog Äasopisa “Izvestija Asnovaâ€, službeno su predstavljeni prethodne godine u dvije izložbene prigode u NjemaÄkoj: na izložbi Novembergruppe u Berlinu te na MeÄ‘unarodnoj izložbi suvremene arhitekture u Mannheimu.
Projekt je zamiÅ¡ljen i razvijen u Å vicarskoj, izmeÄ‘u 1924. i 1925., tijekom boravka Lissitzkog u Minusiju, u okolici Locarna, gdje je umjetnik proveo nekoliko mjeseci lijeÄeći se od teÅ¡ke tuberkuloze. Bilo je to iznimno produktivno razdoblje za ruskog umjetnika, koji, uz izradu nacrta za moskovski projekt, aktivno sudjeluje u raznim izdavaÄkim inicijativama – grafiÄki ureÄ‘uje Äasopis “ABC†u kojem takoÄ‘er objavljuje priloge, suraÄ‘uje s Kurtom Schwittersom na izdanju Nasci za Äasopis “Merz†te s Hansom Arpom na knjizi Die Kunstismen. Osim toga, tijekom boravka na lijeÄenju ureÄ‘uje i svoj znameniti esej Kunst und Pangeometrie, bavi se prevoÄ‘enjem eseja Kazimira MaljeviÄa na njemaÄki jezik (Å¡to neće stići dovrÅ¡iti) te grafiÄkim projektima za kampanje oglaÅ¡avanja za tvrtku Pelikan, Äime financira svoj boravak u Å vicarskoj. Posjećuje brojne liÄnosti Å¡vicarske avangarde, a osim Hansa Arpa, Marta Stama i Hansa Schmidta, od kljuÄne važnosti za razradu moskovskog projekta bit će susret i suradnja s Emilom Rothom – arhitektom i urednikom “ABC-aâ€, bivÅ¡im studentom Roberta Maillarta – kojem Lissitzky povjerava osmiÅ¡ljavanje i dizajn konstrukcije nebodera.
Pročitaj ostatak…