Izvješće o održanoj radionici arhitekture za djecu na lokalitetu Nezakcij

Prva arhitektonska radionica za djecu u organizaciji sekcije „Djeca i arhitektura“ pri DAI-SAI-u, održana je u subotu 21. kolovoza od 16.00 do 20.00 sati na arheološkom lokalitetu Nezakciji (Vizače) u blizini Pule. Na radionicu se odazvalo 47 djece, različite dobi, predškolskog i školskog uzrasta, 6 voditelja, predavač Arheološkog muzeja Istre iz Pule, članovi DAI-SAI-a i značajan broj roditelja – volontera. Radionica se sastojala od četiri dijela, praktičnih vježbi, koje su vodili jedan do dva voditelja.

Prikupljeni su podaci o djeci koja su se odazvala na radionicu i kontakt podaci roditelja radi daljnje suradnje. Utrošena sredstva koja su se osigurala samodoprinosom organizatora radionice iznose oko 2.000,00 kn.

Priprema lokaliteta započela je u 12.00 sati. Dopremljen je cjelokupan didaktički materijal kojeg su prethodno izradili voditelji radionice, hrana i piće za sudionike, osigurao se i organizirao prostor za okupljanje djece i roditelja.
Nakon pozdrava i uvodnog govora u kojem se djeci ukratko opisao lokalitet, polaznici su podijeljeni u četiri skupine različitih uzrasta. Svaka skupina preuzela je jednu od četiri zadane vježbe. Trajanje pojedine vježbe ograničeno je na 45 minuta, nakon čega su se grupe rotirale i krenule u izradu novog zadatka. Organizacija radionice predviđala je da svaka skupina odradi četiri različita zadatka.
Sav materijal koji je nastao kao rezultat pohranjen je kod voditelja radionice i svi zadaci zabilježeni su fotodokumentacijom.

1. zadatak
Voditelji: Daniela Å kandul i Marina Giachin
Materijal: 9 kartonskih okvira dim. cca 1.2×1.2×1.2 m, pak papir, bambus Å¡tapovi, prethodno pripremljeni tlocrti instalacije za bilježenje rezultata.
Lokacija: apsida velike bazilike
Instalacija se sastojala od devet jednakih kartonskih kubusa, s otvorima na svim bočnim stranicama. Kubusi su složeni u rasteru 3×3, tako da u tlocrtu čine kvadrat. IzmeÄ‘u prostornih jedinica (kutija) omogućena je komunikacija otvorima prekrivenim pak papirom, koji se u prolazu podižu. Djeca su ulazila i istraživala prostor prema želji, te kasnije pokuÅ¡ala tlocrtno prikazati, na prethodno pripremljenim podlogama, ostvareno kretanje kroz instalaciju.

2. zadatak
Voditelj: Danijela Perčić Tičić
Materijal: 7 bijelih platnenih traka dimenzija 7×1 m, kolci od trstike dužine oko 120 cm, ljepljive trake u boji, markeri, dječje Å¡kare, primjeri fasadnih obloga, vanjskih i unutarnjih podnih obloga, krovnih pokrova, raznih tekstura poznatih graÄ‘evina i javnih prostora.
Lokacija: ranokršćanska bazilika
Svaka grupa odabire jednu od predloženih tema i u tehnici po vlastitom izboru (crtanje, kolaž, rezanje tkanine) prenosi je na platno. Kada su platna obrađena, uz pomoć roditelja dvodimenzijonalna površina se podiže tvoreći najprije zaklon od sunca, a kasnije učvršćujući kolce od trstike u zemlju, platnene trake postaju vertikalne površine „labirinta“.

3. zadatak
Voditelji: Jerolim Mladinov i Helena Sterpin
Materijal: kartonske kutije različitih dimenzija i oblika omotane u bijeli papir.
Kroz kratak razgovor o građevinama koje čine grad u kojem žive, djeca uz pomoć voditelja odabiru tipologiju koju žele izgraditi, te u skladu s njenom funkcijom i karakteristikama traže najprikladniju lokaciju za gradnju.
Prva skupina djece odabrala je tipologiju tornja, te na travnjaku unutar zadanog perimetra odabrala najvišu točku, kamenu površinu koju su iskoristili kao plato.
Druga skupina odabrala je temu spomenika (Eiffellov toranj u Parizu) te nastojala izvesti viskoku kontrukciju koristeći postojeće zidove bazilike kao nadtemeljne zidove.
Treća skupina krenula je od lokacije, privučeni interesom za rimsku cisternu, koju su podijelili izgradivši zid s otvorima za vrata i prozore, te su na taj način oblikovali interijer.
Četvrta skupina odlučila je sagraditi most, te je iskoristila prirodne karakteristike okoliša. S ostatkom materijala izradili su rimski amfiteatar s jasnom asocijacijom na pulsku Arenu.

4. zadatak
Voditelji: Marta Bognar i Dino Krizmanić
Materijal: geotekstil dimenzije 8×8 m, ljepljive trake u boji, markeri, kolaž papir, tlocrtni prikaz arheoloÅ¡kog lokaliteta Nezakciji.
Kroz kratak razgovor o arheološkom lokalitetu, zgradama koje su činile nekadašnji grad i njihovim međusobnim odnosima, djeca su slobodnim izborom tehnike i materijala nastojala tlocrtno prikazati javne prostore i zgrade svog grada ili grada iz mašte.
Prve tri skupine djece su prvo zajedno definirale granicu grada, te pojedinačno svatko za sebe radi na svom zamišljenom dijelu grada. Crtaju se, oblikuju i izrezuju: vrtići, škole, sportski tereni, kino, parkovi, obala, more, ceste i dr.
Četvrta skupina se samoinicijativno dijeli u dvije grupe i definira granice dva grada. Dok prva grupa nastavlja individualnim radom, kao u prethodnim tri grupama, crtajući hodajuće zgrade, obale, parkove,
druga grupa počinje diskusiju i zajedno crta grad budućnosti koji je potpuno u zraku sa letećim tvrđavama, zgradama, parkovima, stadionima, solarnim centralama.

Nakon dovršetka zadanih tema, djeci je s povijesnog i arheološkog aspekta lokaciju približila gđa. Ondina Krnjak iz Arheološkog muzeja Istre. Radionica je završila u 20.00 sati, lokacija je u suradnji s djecom i roditeljima vraćena u prvobitno stanje.


Za DiA:
Marta Bognar
Dino Krizmanić
Jerolim Mladinov
Danijela Perčić Tičić
Helena Sterpin
Daniela Å kandul